Sindrom pra-haid dan Herba Cina - Morinda Root (Ba Ji Tian)

Sindrom pra-haid dan Herba Cina - Morinda Root (Ba Ji Tian)

Kesan sindrom Prahaid lebih 70% hingga 90% daripada wanita sebelum menopaus di Amerika Syarikat dan kurang bagi wanita di Asia Tenggara kerana perbezaan mereka dalam gaya hidup dan struktur sosial. Berlakunya sindrom prahaid (PMS) mempunyai lebih daripada dua kali ganda sejak 50 tahun yang lalu kerana penerimaan sebagai keadaan perubatan yang disebabkan oleh pemakanan yang tidak sihat dengan tinggi dalam makanan tepu. Sindrom Prahaid ditakrifkan sebagai fungsi yang rosak daripada ovari yang berkaitan dengan kitaran haid wanita, ia kesan keadaan fizikal dan emosi wanita, dan kadang-kadang mengganggu aktiviti harian akibat daripada turun naik hormon. Sindrom ini berlaku satu hingga dua minggu sebelum haid dan kemudian menurun apabila tempoh bermula. Dalam artikel ini, kita akan membincangkan Bagaimana Cina akar herba-Morinda (ba ji tian) kesan wanita dengan PMS.

I. Definisi
Morinda adalah ahli keluarga Rubiaceae yang berasal dari Malaysia dan Australia. Ia telah digunakan dalam perubatan tradisional Cina dalam merawat pembiakan, kencing dan gangguan haid.

II. Bagaimana herba Cina memberi kesan kepada wanita dengan PMS.

Pengekalan 1. Air
Akar Morinda mengandungi jumlah yang tinggi kalium yang penting untuk mengimbangi tahap garam dalam badan dan meningkatkan fungsi limfa dalam mengawal bendalir dalam tisu badan kita. Kekurangan kalium menyebabkan pengekalan air bagi sesetengah wanita dengan PMS.

2. Asid linoleik
Morinda mengandungi jumlah yang tinggi asid linoleik yang membantu untuk menukar asid lemak perlu masuk ke GLA mengakibatkan pengurangan pengeluaran PGE2 dan mengurangkan sakit rahim dan kekejangan.

3. glikosida flavone
Oleh kerana ia juga mengandungi glikosida flavone, ia membantu untuk meningkatkan otot usus besar dalam najis menyebabkan mengurangkan risiko sembelit bergerak.

4. Sistem Imun
Ia juga mengandungi karotena, vitamin A dan C yang bukan sahaja penting untuk sistem imun dalam memerangi pertumbuhan sel-sel yang tidak teratur termasuk tumor, kanser dan endometriosis, tetapi juga melindungi badan kita daripada jangkitan dan keradangan juga perempuan-perempuan sistem pembiakan.

5. Beta-Sitosterol
Sebatian kimia beta-sitosterol adalah phytosterol dengan struktur kimia sama dengan kolesterol, ia membantu untuk meningkatkan sistem peredaran darah dalam mengikat kolesterol tidak baik dalam aliran darah menyebabkan icreasing pengangkutan oksigen dan nutrien kepada sel-sel sistem nercous dengan itu, mengurangkan gejala ketegangan saraf yang disebabkan nutrien dan kekurangan oksigen.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar